Thomas Adès leidt Stravinsky
Kirill Gerstein speelt Adès’ Pianoconcert en Liszt
Thomas Adès leidt een programma vol verleidelijke klanken en halsbrekende virtuositeit met een hoofdrol voor Kirill Gerstein en muziek van Krausas, Liszt, Stravinsky en Adès.
Een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten.
Concertprogramma
-
Veronika Krausas
Caryatids (Nederlandse première)
-
Thomas Adès
Pianoconcert (Nederlandse première)
-
-- pauze --
-
Franz Liszt
Totentanz voor piano en orkest
-
Igor Stravinsky
Symfonie in drie delen
Uitvoerenden
-
Thomas Adès
dirigent
-
Kirill Gerstein
piano
Over dit concert
In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. De pianist soleert ook in een bijzondere versie van Liszts Totentanz, uitgebreid met materiaal van Liszt zelf.
Thomas Adès Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de Symfonie in drie delen uit 1945, waarin de naar Amerika uitgeweken Stravinsky diverse ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. De turbulente symfonie is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’
Data en kaarten
Over dit concert
In zijn kleurrijke muziek verknoopt Thomas Adès op virtuoze wijze klanken uit heden en verleden. In 2011 maakte de Engelsman een overtuigend debuut als dirigent, gevolgd door samenwerkingen in 2016 en 2019. Nu keert hij terug voor de Nederlandse première van zijn Pianoconcert, een ware dollemansrit vol onverwachte wendingen, geschreven met de onwaarschijnlijke virtuositeit van Kirill Gerstein in gedachten. De pianist soleert ook in een bijzondere versie van Liszts Totentanz, uitgebreid met materiaal van Liszt zelf.
Thomas Adès Adès opent met het barokke Caryatids van Veronika Krausas en sluit af met de Symfonie in drie delen uit 1945, waarin de naar Amerika uitgeweken Stravinsky diverse ideeën voor mislukte filmmuziekprojecten verwerkte. De turbulente symfonie is een op televisie- en documentairebeelden geïnspireerde reflectie op de Tweede Wereldoorlog. Marcherende soldaten, mensen die hun velden onbegaanbaar maken voor de vijand, de opmars van de geallieerden… ‘Ieder deel van de symfonie houdt voor mij verband met een specifieke cinematografische impressie van de oorlog.’