Vilde Frang speelt Sjostakovitsj
Semyon Bychkov dirigeert Dvořák en Rachmaninoff
Losgerukt van zijn Russische wortels componeerde Rachmaninoff de Symfonische dansen, waarin hij nog éénmaal zijn jeugdliefdes bezoekt en zijn demonen uitbant.
Concertprogramma
-
Antonín Dvorák
Carnaval
-
Dmitri Sjostakovitsj
Vioolconcert nr. 1
-
-- pauze --
-
Serge Rachmaninoff
Symfonische dansen
Uitvoerenden
-
Semyon Bychkov
dirigent
-
Vilde Frang
viool
Over dit concert
De Noorse vioolsensatie Vilde Frang voegt zich bij het Concertgebouworkest in Sjostakovitsj’ Eerste vioolconcert – één van de meest dramatische soloconcerten ooit geschreven. De componist wachtte wijselijk tot Stalin dood was voordat hij het werk naar buiten bracht: de muziek zondigde tegen alle Sovjet-doctrines. Angst, treurnis, hysterische vrolijkheid, vechtlust: heel Sjostakovitsj´ emotionele palet wordt door Vilde Frang gerealiseerd. Bij voorbaat onvergetelijk.
Dirigent is oudgediende Semyon Bychkov, een allrounder met speciale flair voor Russisch repertoire. Hij pareert de tragiek van Sjostakovitsj met de verbijsterende vitaliteit van de oude Rachmaninoff. Losgerukt van zijn Russische wortels componeerde hij in Amerika de Symfonische dansen, waarin hij nog éénmaal zijn jeugdliefdes bezoekt en zijn demonen uitbant.
Demonen uitbannen, het leven vieren – dat is precies wat Antonín Dvořák ook doet in zijn concertouverture Carnaval, waarmee Semyon Bychkov het concert opent.
Data en kaarten
Over dit concert
De Noorse vioolsensatie Vilde Frang voegt zich bij het Concertgebouworkest in Sjostakovitsj’ Eerste vioolconcert – één van de meest dramatische soloconcerten ooit geschreven. De componist wachtte wijselijk tot Stalin dood was voordat hij het werk naar buiten bracht: de muziek zondigde tegen alle Sovjet-doctrines. Angst, treurnis, hysterische vrolijkheid, vechtlust: heel Sjostakovitsj´ emotionele palet wordt door Vilde Frang gerealiseerd. Bij voorbaat onvergetelijk.
Dirigent is oudgediende Semyon Bychkov, een allrounder met speciale flair voor Russisch repertoire. Hij pareert de tragiek van Sjostakovitsj met de verbijsterende vitaliteit van de oude Rachmaninoff. Losgerukt van zijn Russische wortels componeerde hij in Amerika de Symfonische dansen, waarin hij nog éénmaal zijn jeugdliefdes bezoekt en zijn demonen uitbant.
Demonen uitbannen, het leven vieren – dat is precies wat Antonín Dvořák ook doet in zijn concertouverture Carnaval, waarmee Semyon Bychkov het concert opent.