dirigent
Riccardo Minasi
Riccardo Minasi is eerste gastdirigent van Ensemble Resonanz in Hamburg, artistiek leider van het Orchestra La Scintilla in Zürich en muziekdirecteur van het Teatro Carlo Felice in Genua. In 2012 was de Italiaanse dirigent en violist medeoprichter van het ensemble Il Pomo d’Oro, dat hij tot 2015 leidde, en van 2017 tot 2022 was hij chef-dirigent van het Mozarteumorchester in Salzburg.
Symfonische debuten maakte hij dit seizoen met het Orchestre Symphonique du Luxembourg en het Orchestre National du Capitole de Toulouse. Andere optredens waren een succesvol debuut bij de Berliner Philharmoniker en concerten met het hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Staatskapelle Dresden, het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks en het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Hoogtepunten op operagebied waren de afgelopen jaren Mozarts Die Zauberflöte en Händels Rodelinda bij De Nationale Opera, Mozarts Don Giovanni (Madrid), Così fan tutte (Glyndebourne Festival Opera) en Idomeneo (Genua). Verder leidde hij diverse operaproducties in het Opernhaus Zürich, bij de Staatsoper Hamberg en bij de Opéra National de Lyon.
Hij werkte mee aan maar liefst vier albums die in 2016 een Echo Klassik wonnen. Zijn opnamen met het Ensemble Resonanz gewijd aan werken van Haydn, C.P.E. Bach en Kraft kregen recent een Diapason d’Or de l’Année toegekend.
Riccardo Minasi gebruikt zijn musicologische achtergrond niet alleen als uitvoerend musicus, maar trad ook op als historisch adviseur voor het Orchestre Symphonique de Montréal en als redacteur (naast Maurizio Biondi) van Bärenreiters kritische uitgave van Bellini’s Norma in 2016.
Zijn debuut bij het Concertgebouworkest in oktober 2020 moest worden geannuleerd wegens covid-19. In het seizoen 2024/2025 staat hij alsnog voor het orkest.
Riccardo Minasi is eerste gastdirigent van Ensemble Resonanz in Hamburg, artistiek leider van het Orchestra La Scintilla in Zürich en muziekdirecteur van het Teatro Carlo Felice in Genua. In 2012 was de Italiaanse dirigent en violist medeoprichter van het ensemble Il Pomo d’Oro, dat hij tot 2015 leidde, en van 2017 tot 2022 was hij chef-dirigent van het Mozarteumorchester in Salzburg.
Symfonische debuten maakte hij dit seizoen met het Orchestre Symphonique du Luxembourg en het Orchestre National du Capitole de Toulouse. Andere optredens waren een succesvol debuut bij de Berliner Philharmoniker en concerten met het hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Staatskapelle Dresden, het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks en het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Hoogtepunten op operagebied waren de afgelopen jaren Mozarts Die Zauberflöte en Händels Rodelinda bij De Nationale Opera, Mozarts Don Giovanni (Madrid), Così fan tutte (Glyndebourne Festival Opera) en Idomeneo (Genua). Verder leidde hij diverse operaproducties in het Opernhaus Zürich, bij de Staatsoper Hamberg en bij de Opéra National de Lyon.
Hij werkte mee aan maar liefst vier albums die in 2016 een Echo Klassik wonnen. Zijn opnamen met het Ensemble Resonanz gewijd aan werken van Haydn, C.P.E. Bach en Kraft kregen recent een Diapason d’Or de l’Année toegekend.
Riccardo Minasi gebruikt zijn musicologische achtergrond niet alleen als uitvoerend musicus, maar trad ook op als historisch adviseur voor het Orchestre Symphonique de Montréal en als redacteur (naast Maurizio Biondi) van Bärenreiters kritische uitgave van Bellini’s Norma in 2016.
Zijn debuut bij het Concertgebouworkest in oktober 2020 moest worden geannuleerd wegens covid-19. In het seizoen 2024/2025 staat hij alsnog voor het orkest.
Riccardo Minasi is eerste gastdirigent van Ensemble Resonanz in Hamburg, artistiek leider van het Orchestra La Scintilla in Zürich en muziekdirecteur van het Teatro Carlo Felice in Genua. In 2012 was de Italiaanse dirigent en violist medeoprichter van het ensemble Il Pomo d’Oro, dat hij tot 2015 leidde, en van 2017 tot 2022 was hij chef-dirigent van het Mozarteumorchester in Salzburg.
Symfonische debuten maakte hij dit seizoen met het Orchestre Symphonique du Luxembourg en het Orchestre National du Capitole de Toulouse. Andere optredens waren een succesvol debuut bij de Berliner Philharmoniker en concerten met het hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Staatskapelle Dresden, het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia, het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks en het Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra.
Hoogtepunten op operagebied waren de afgelopen jaren Mozarts Die Zauberflöte en Händels Rodelinda bij De Nationale Opera, Mozarts Don Giovanni (Madrid), Così fan tutte (Glyndebourne Festival Opera) en Idomeneo (Genua). Verder leidde hij diverse operaproducties in het Opernhaus Zürich, bij de Staatsoper Hamberg en bij de Opéra National de Lyon.
Hij werkte mee aan maar liefst vier albums die in 2016 een Echo Klassik wonnen. Zijn opnamen met het Ensemble Resonanz gewijd aan werken van Haydn, C.P.E. Bach en Kraft kregen recent een Diapason d’Or de l’Année toegekend.
Riccardo Minasi gebruikt zijn musicologische achtergrond niet alleen als uitvoerend musicus, maar trad ook op als historisch adviseur voor het Orchestre Symphonique de Montréal en als redacteur (naast Maurizio Biondi) van Bärenreiters kritische uitgave van Bellini’s Norma in 2016.
Zijn debuut bij het Concertgebouworkest in oktober 2020 moest worden geannuleerd wegens covid-19. In het seizoen 2024/2025 staat hij alsnog voor het orkest.