Klassieke muziek is voor iedereen

INTERVIEW - Global partners ING en Unilever dragen graag samen met het Concertgebouworkest de verantwoordelijkheid om nieuwe doelgroepen te bereiken voor klassieke muziek. Eline Overkleeft (Product Owner Sponsoring bij ING) en Laurien van Unen (Corporate Partnership Manager Unilever) vertellen waarom dat voor hun bedrijven essentieel is.
Concert in de serie Essentials, met een inleiding door Thomas Vanderveken (foto: Mladen Pikulic)
Concert in de serie Essentials, met een inleiding door Thomas Vanderveken (foto: Mladen Pikulic)

Gedeelde ervaring

ING wil muziek in brede zin toegankelijk maken voor iedereen’, vertelt Eline Overkleeft. ‘Het partnership met het Concertgebouworkest past bij deze ambitie. Klassieke muziek is niet alleen iets voor liefhebbers. Als ik vroeger mijn bed niet uitkwam, draaide mijn vader muziek van Mahler totdat de pauken het hele huis lieten schudden. Als ik bepaalde muziek hoor, doet mij dat vaak aan iets herinneren. Muziek maakt je blij of biedt troost. Je kunt rust vinden met muziek, en tegelijkertijd kan het samen luisteren een bijzondere gedeelde ervaring zijn. De uitdaging is om die beleving toegankelijk te maken voor nieuwe doelgroepen.’

Ook voor Unilever is de motivatie om cultuur beschikbaar te stellen voor een brede doelgroep een belangrijke drijfveer voor de samenwerking met het Concertgebouworkest. Laurien van Unen: ‘We willen iets bijzonders toegankelijk maken wat anders misschien niet bereikbaar is. Ik zie honderd talenten op het podium die gezamenlijk werken aan een live ervaring die elke keer opnieuw uniek en eenmalig is. Op een waanzinnig niveau laten ze mij iets horen, iets voelen dat betekenisvol is, dat ik deel met al die mensen in de zaal. Als het is afgelopen, is het weg. En toch blijft het in mijn hart. Om dat bij een bredere doelgroep te mogen neerleggen, is fantastisch.

‘Waar luister jij naar?’

In 2020 lanceerde het Concertgebouworkest de ‘Waar luister jij naar’-campagne, met zeven afspeellijsten passend bij verschillende stemmingen (waaronder focus, rust en energie). Eline vertelt dat ING zich graag aansloot bij deze publiekscampagne. ‘Met de afspeellijsten op onze website, kunnen we mensen op een laagdrempelige manier muzikaal inspireren. Deze vorm past ook bij onze digitale dienstverlening. Net als het beschikbaar stellen van concertstreams in de afgelopen periodes van lockdown.’

Eline Overkleeft ING
Eline Overkleeft, Product Owner Sponsoring ING

Een andere belangrijke manier waarop ING klassieke muziek toegankelijk wil maken, is door het ondersteunen van de educatieve activiteiten van het Concertgebouworkest. In 2021 was er een succesvolle pilot met de ‘ING Muziekbuzz’ – inmiddels heeft dat een vervolg gekregen in maart en april van 2022. Jaarlijks brengt het orkest met projecten voor het basisonderwijs gekoppeld aan schoolconcerten in de Amsterdamzaal leerlingen in contact met klassieke muziek en met musici van het orkest. Eline: ‘Met de Muziekbuzz verzorgen we het vervoer voor klassen buiten Amsterdam en nemen we een belangrijke drempel weg voor scholen om leerlingen enthousiast te maken voor klassieke muziek.’

‘Ssst… lekker slapen'.

Een recente campagne voor Zwitsal, een van de merken van Unilever, is voor Laurien een mooi voorbeeld van samenwerking met het orkest die voor een enorm bereik heeft gezorgd, voor zowel orkest als haar bedrijf heel waardevol. ‘We hebben met elkaar een serie ontwikkeld van internationale slaapliedjes, 'Ssst... lekker slapen', die inmiddels via Spotify meer dan 2,3 miljoen keer beluisterd is; waanzinnig!’

Laurien van Unen
Laurien van Unen, Corporate Partnership Manager Unilever

De meest gegoogelde vraag bij Zwitsal is: ‘Hoe breng ik mijn kindje in slaap’. Laurien: ‘Een ritueel met een slaapliedje ligt voor de hand. Vroeger was dat gekoppeld aan rust, reinheid en regelmaat. Maar er zijn nu zo veel verschillende ouders, die allemaal anders met hun kindje omgaan. Bovendien is bekend dat klassieke muziek bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind en dat het tot rust kan brengen. Met de musici van het orkest, van allerlei verschillende nationaliteiten en hun keuzes voor een ‘eigen’ slaapliedjes, konden we een geweldige match maken. Zij hebben de liedjes ongelofelijk mooi gespeeld en opgenomen.’

Essentials

In hoeverre trekken de global partners samen op? Laurien: ‘We hebben natuurlijk onze individuele doelstellingen, maar delen de ambitie om meer mensen te bereiken en verrassen met klassieke muziek.’ Eline vult haar aan: ‘We bedienen allebei groot-Nederland en spreken eigenlijk alle doelgroepen aan. Gezamenlijk kunnen we met onze creativiteit, eigen kanalen, expertise en budget het bereik en resultaat van het Concertgebouworkest verder vergroten.’

De concertserie Essentials, specifiek gericht op toegankelijkheid, is ontwikkeld met beide global partners. Concerten van een uur met een symfonisch meesterwerk dat iedereen gehoord moet hebben, voorafgegaan door een prikkelende inleiding. Laurien: ‘Innovatie is een belangrijk thema voor ons. Wat bereik je als je werkelijk innovatief durft te zijn? Een Essentialsconcert begint later dan een regulier concert, het duurt minder lang en tot besluit is er een borrel. Deze vorm doet niets af aan wat het orkest al fantastisch doet: symfonische stukken op het podium brengen, maar met deze innovatie betrek je een nieuwe, jongere doelgroep.’

Hier doen we het voor…

Laurien herinnert zich een moment van besef: “Dit is wat muziek moet doen”, het orkest werd benaderd door radiopresentatrice Margriet Vroomans naar aanleiding van de vondst van een baby’tje in een Amsterdamse afvalcontainer. ‘Ze wilde een slaapliedje uit onze ‘Ssst… lekker slapen’-serie inzetten om aandacht te vragen voor Stichting de Beschermde Wieg. Dit leidde tot de dichtbundel ’t Liefste Kind’ waarin gedichten met QR-codes aan de slaapliedjes gekoppeld zijn. Ik hoorde de dichters met hun gedachtes over het arme baby-tje in combinatie met de muziek. Heel ontroerend.’

Opening Night op de Dam, 10 september 2021 (foto: Nathan Reinds).

Eline denkt aan de spectaculaire Opening Night van het Concertgebouworkest op de Dam: ‘Achter me hoorde ik sirenes. Ik keek links van me, en rechts – al die mensen! Ik sprak een stel dat voor het eerst naar een klassiek concert ging, puur omdat we kaarten beschikbaar hadden gesteld voor groot publiek. Het was vlak na corona, lekker weer, een geweldige stemming… Ik dacht: dit is waarom we het doen! Klassieke muziek is echt voor iedereen.’

Door: Marije Bosnak


logo ING Unilever