Meedoen met Young

Tweeëneenhalve week ondergedompeld worden in klassieke muziek, met leeftijdgenoten uit heel Europa. Ontdek groots symfonisch repertoire onder leiding van een wereldberoemde dirigent. Speel mee met Concertgebouworkest Young!

Young 2025

De vijfde editie van Concertgebouworkest Young zal plaatsvinden van 4 tot en met 22 augustus 2025. Je kunt je vanaf 1 november 2024 aanmelden via Muvac.com. De deadline is 31 januari 2025.

Auditievoorwaarden

Young is toegankelijk voor inwoners van Europa met alle mogelijke achtergronden. Wij staan in het bijzonder open voor kandidaten die zullen zorgen voor meer diversiteit in de klassieke orkestmuziek en/of die geen toegang hadden of kansen hebben gehad om op topniveau les te krijgen of deel te nemen aan hooggekwalificeerde jeugdorkesten, zomerfestivals of vergelijkbare ervaringen buiten hun gemeenschappen.

Als deelnemer moet je tijdens de volledige periode van Young, tussen 4 en 22 augustus 2025, een leeftijd hebben van minimaal 14 en maximaal 17 jaar. Dat betekent dat je geboren moet zijn tussen 22 augustus 2007 en 4 augustus 2011. Hierop zijn geen uitzonderingen mogelijk.

‘Nominator’

Om je aan te melden voor Young moet je worden voorgedragen door iemand die jou goed kent – bijvoorbeeld een muziekleraar of dirigent van een plaatselijk jeugdorkest, schoolorkest of ensemble. Je nominator mag ook een alumnus zijn van een eerdere editie van Young. De nominator schrijft een aanbevelingsbrief, die je aan je aanmelding kunt toevoegen op Muvac.com.

Aanbeveling

Je hebt een referentie nodig. Dit is iemand anders dan je nominator. Je referent doet een aanbeveling over zowel je persoonlijke als je muzikale kwaliteiten. Belangrijke vragen die in elk geval beantwoord moeten worden zijn:

  • Wat is de muzikale motivatie om de aanbeveling te doen?
  • Waaraan draagt de nominatie bij tot de andere doelstellingen van Young m.b.t. diversiteit, ambassadeurschap en verborgen talent?

De brief van je referent kun je toevoegen aan je aanmelding op Muvac. De brieven van je nominator en referent mogen ook vertrouwelijk geschreven worden. In dat geval kunnen je nominator en referent hun brieven rechtstreeks naar young@concertgebouworkest.nl sturen onder duidelijke vermelding van je naam.

Biografisch essay

Beschrijf je achtergrond, muzikale ervaring en opleiding.

  • Waar kom je vandaan? Waar woon je? Beschrijf je familie, je school en je hobby's naast muziek maken.
  • Hoe lang heb je les? Van wie heb je les (gehad)? Heb je al prijzen gewonnen? Heb je ervaring met het spelen in een orkest?

Auditiefragmenten

We hebben voor de kandidaten bladmuziek beschikbaar gemaakt van de verplichte onderdelen van de aanmelding voor Young. Deze vind je vanaf 1 november op Muvac.com en hieronder per instrument op onze eigen site. Als je niet bekend bent met deze onderdelen, of uitvoeringsonderdelen in het algemeen, adviseren we je naar opnamen van de stukken te luisteren en de onderdelen te bespreken met je leraar of de leider van je ensemble.

Je kunt je vanaf 1 november 2024 aanmelden via Muvac.com. De deadline is 31 januari 2025. 

Strijkers

Violin

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: beginning until second bar of [5]
  • Movement I: [9] until first bar of [12]
  • Movement I: [32] until [37]
  • Movement II: five bars before [55] until first bar of [56]Movement IV: four bars before [98] with upbeat until five bars after [101], upper division

download

OPTIONAL: You can add these, but it’s not mandatory:

  • Movement I: four bars after [45] until the end (violin solo)
  • Movement II: [57] with upbeat until [59] (violin solo)

Download optional extra excerpts

Viola

Beethoven – Symphony No. 6

  • Movement III: beginning until third bar of [A]

Shostakovich – Symphony No. 5

  • Movement I: second bar of [15] until [17]

Download

Cello

Mozart – Symphony No. 41 ‘Jupiter’:

  • Movement IV: bar 46 until 73

Brahms – Symphony No. 2:

  • Movement II: bar 1 until 15

Shostakovich – Symphony No. 5

  • Movement I: [32] until [39]
  • Movement II: [48] until first bar of [49]
  • Movement II: [55] until [56]
  • Movement III: [89] until [92]

Popper – Vierzig Etüden Op.73:

  • Etude No. 1 (Instead of scales)

Download

 

Double bass

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: [22] until four bars after [26]
  • Movement III: third bar of [95] until first bar of [96]
  • Movement IV: [100] until five bars after [104]

Download

Houtblazers

Flute

Rossini – Willem Tell Overture:

  • Bar 6 until first bar in Allegro Vivace (tempo 69)

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: [39] until [42] (first flute)
  • Movement II: [59] with upbeat until [61] (first flute)

Download

Piccolo

Kodaly – Der Pfau:

  • Andante, poco rubato

Mozart – Die Zauberflöte:

  • Nr. 13 Arie, allegro

Download

Oboe

Rossini – La scala di seta:

  • Overture: Bar 6 with upbeat until first bar of [1]
  • Overture: [2] with upbeat until first note of [3]

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: [42] until first bar of [43]
  • Movement II: [69] until first bar of [70]
  • Movement III: [84] until [85]

Download

English horn

Dvořák – Symphony No. 9 “From the New World”:

  • Movement II: English Horn Solo

Download

Clarinet

Beethoven – Symphony No. 6 “Pastorale”:

  • Movement I: bars 418-438 and bars 476-492 (Clarinet in B-flat)

Brahms – Symphony No. 3:

  • Movement II: Beginning until bar 22 (Clarinet in B-flat)

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: [41] until first bar of [43] (Clarinet in B-flat)

Download

E-flat Clarinet

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement II: [49] until first bar of [54]

Download

Bass clarinet

Dvorak – The Noonday Witch:

  • First 8 bars of [8] (Clarinet in A)

Strauss – Don Quixote:

  • [14] until the end (Clarinet in B-flat)

Download

Bassoon

Stravinsky – The Firebird

  • Andante: [1] until 4 bars after [7]

Tchaikovsky – Symphony No. 5

  • Movement III (Valse): [B] until bar 72

Beethoven – Violin Concerto:

  • Movement I: bar 18 until 28; bar 400 until 403; bar 523 until 529
  • Movement II: bar 21 with upbeat until 30

Download

Contrabassoon

Ravel – Ma Mere l’Oye:

  • Movement IV: [4] until the end

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement II: [65] until bar 196

Download

Koperblazers

Horn

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: [17] until first bar of [21]
    Note: choose to play either Horn 1/2 OR Horn 3/4
  • Movement I: [36] until four bars after [38]
    Note: optionally, you can add the solo from [39] until second bar of [41], not mandatory
  • Movement II: [54] until [57]
    Note: choose to play either Horn 1 OR Horn 2
    Movement IV: third bar of [112] until [113]

Download

Trumpet

Elgar – Cello Concerto:

  • Movement IV: [61] until first bar of [62], trumpet 2

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: [18] until first bar of [20], trumpet 1
  • Movement I: [27] until first bar of [32], trumpet 3
  • Movement IV: [97] until first bar of [98], trumpet 1
  • Movement IV: [108] until four bars after [109], trumpet 1

Download

Trombone

Mozart – Requiem:

  • Tuba Mirum: Beginning until first bar of [b]

Berlioz – La damnation de Faust

  • Hungarian March: one bar before [4] until third bar of [5]

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: three bars before [30] until first bar of [32], trombone 1
  • Movement I: three bars before [132] until the end, trombone 1

Download

Bass Trombone

Schumann – Symphony No. 3:

  • Movement IV: beginning until bar 23

Berlioz – La damnation de Faust

  • Hungarian March: one bar before [4] until third bar of [5]

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: [38] until [39]
  • Movement II: [71] with upbeat until the end
  • Movement IV: [97] until first bar of [98]
  • Movement IV: six bars after [109] until [112]

Download

Tuba

Wagner – Die Meistersinger von Nürnberg

  • Overture: [J] until first bar of [L]

Respighi – Fontane di Roma

  • Allegro vivace: [11] with upbeat until first bar of [14]

Shostakovich – Symphony No. 5:

  • Movement I: one bar before [33] until [35]
  • Movement I: four bars after [38] until [39]
  • Movement II: four bars before [72] until the end
  • Movement IV: [100] until [101]
  • Movement IV: six bars after [109] until [112]

Download

Pauken, slagwerk, piano en harp

Timpani

Beethoven – Symphony No. 9:

  • Movement I: bar 17 with upbeat until bar 35
  • Movement I: bar 513 until the end

Woud – Timpani solo piece

Download

Percussion 

Snaredrum
Knauer – Etude
Separately: A long roll on snare drum, starting from pp, crescendo to ff, diminuendo + morendo

Xylophone:

Shostakovich – Symphony no. 5:

  • Movement II: [69] until first bar of [70]
  • Movement II: [74] until the end
  • Movement III: [89] until [90]

Cymbals:

Tchaikovsky – Fantasy Overture (Romeo & Julia) 

Download

Piano

Tchaikovsky – The Nutcracker Suite

  • Dance of the Sugar Plum Fairy (on piano)

Download

Harp

Tchaikovsky – Nutcracker Suite

  • Valse des Fleurs: Cadenza

Berlioz – Symphonie Fantastique:

  • Movement II: [24] until [25]
  • Movement II: twelve bars before [29] until [Animato]

Download 

Auditievideo's

Auditievideo's - spelregels

Alle kandidaten voor Young moeten video's opnemen met de hieronder beschreven voorwaarden.

  • Elk uitvoeringsonderdeel moet in één take worden opgenomen, zonder montage. Je kunt wel uit meerdere takes de beste kiezen. Elk stuk en/of fragment mag los van elkaar worden opgenomen.
  • Alle video's moeten zijn opgenomen binnen acht maanden voor de sluiting van de aanvraagperiode. Dat betekent dat je video’s opgenomen moeten zijn tussen 31 mei 2024 en 31 januari 2025.
  • Voor een succesvolle aanmelding bij Young is geen professionele apparatuur en/of studioruimte nodig. Als je op een paar details let, kun je jouw manier van musiceren goed overbrengen met gebruikmaking van eenvoudig verkrijgbare consumentenelektronica. Er zijn al veel kandidaten geweest die succes hadden met opnames gemaakt met een smartphone. Je mag de audio met een losse microfoon opnemen en onder de video zetten, zolang het een opname van dezelfde take is en er verder niet in beeld en geluid wordt geknipt of bewerkt.
  • Bekijk onze Video-aanwijzingen voor aanvullende informatie en suggesties voor een geslaagde opname van je auditie.

Auditievideo's - verplichte onderdelen

Inleiding: Voor je begint aan de uitvoering van je solo-selectie, is het de bedoeling dat je in een gesproken inleiding je naam noemt, je instrument, je woonplaats en de titel van het solowerk van jouw keuze. Deze inleiding mag je ook los opnemen en voor de opname van het solostuk monteren.

Solostuk: Je bent in principe vrij in de keuze van het solostuk, of een deel van een langer werk, op voorwaarde dat het ongeveer drie minuten lang is. Als het stuk langer dan drie minuten duurt, mag je een fragment opnemen, of een ongemonteerd fragment van drie minuten uit een langere opname indienen. Je kunt ook een recente solo-opname gebruiken als deze voldoet aan de Young auditievoorwaarden, maar neem dan nog wel een gesproken inleiding op en voeg die toe als aparte upload of monteer deze voor de opname van het solostuk. Een stuk met pianobegeleiding heeft de sterke voorkeur (maar niet als je je aanmeldt voor pauken, slagwerk of piano).

Fragmenten: Voor elk instrument zijn alle orkestfragmenten verplicht.

Toonladders: Je wordt verzocht één majeur- en één mineurtoonladder (harmonisch of melodisch) te spelen in een toonsoort naar keuze met maximaal vier mollen/kruisen, uit het hoofd en in een voor jou prettig tempo. Elke toonladder moet twee keer gespeeld worden, een keer met gebonden en een keer met losse noten, met gebruikmaking van een articulatie of streek naar eigen keuze. Kandidaten voor viool en altviool moeten twee of drie octaven spelen. Kandidaten voor blaasinstrumenten moeten twee octaven spelen. Kandidaten voor cello, contrabas, harp, piano en slagwerk hoeven geen toonladders te spelen.

Video Essay: Je wordt verzocht het antwoord te geven op de volgende vragen.

  • Young wil jonge talenten selecteren die wat extra ondersteuning in hun muzikale carrière kunnen gebruiken. Op welke manier is dit van toepassing op jouw situatie?
  • Young wil de diversiteit binnen Europa vertegenwoordigen. Op welke manier kun je ons helpen dit doel te bereiken?
  • Young nodigt de Young-alumni uit om ambassadeurs te worden voor het programma en voor klassieke muziek in hun gemeenschappen of thuislanden. Wat zou jou een goede ambassadeur maken?

 

Let op! Video-aanwijzingen

We bevelen je aan om, waar mogelijk, het volgende in de gaten te houden bij het maken van opnamen.  

  1. Denk na over belichting, kader en camerapositie. Film in een goedverlichte ruimte en zorg ervoor dat er meer licht vóór dan achter je is. Zet de camera zo neer dat jij, je instrument en al je bewegingen voortdurend volledig in beeld zijn; als je met pianobegeleiding speelt moeten we zowel jou als de pianist kunnen zien. Plaats je camera op een afstand waardoor je zo veel mogelijk details laat zien, terwijl je toch alles in beeld hebt wat hierboven wordt beschreven.
  2. Zet de camera tijdens het opnemen bij voorkeur op een statief of een plat oppervlak.
  3. Test het geluidsniveau om te zorgen dat er geen vervorming optreedt tijdens de luidste passages en de zachtste passages nog steeds goed hoorbaar zijn. Als het mogelijk is, sluit dan een externe microfoon aan op je camera om je spel en je gesproken tekst op te nemen.
  4. Maak je instrument schoon, stel het af en zorg ervoor dat het in de best mogelijke staat verkeert voor je je auditie-video opneemt. Wellicht kun je het instrument aan je muziekleraar of een ensembleleider laten zien en je laten helpen als er iets aan moet worden verbeterd.
  5. Hoewel het niet nodig is een piano of vleugel te gebruiken voor de begeleiding van een werk, moet je er wel voor zorgen dat de piano voor de opname goed is gestemd.
  6. Behalve het stoppen en starten van de camera tussen de verschillende onderdelen is er geen montage van geluid of beeld toegestaan. Kandidaten die video's indienen waarop enige montage, overgang, toonmanipulatie of andere ingreep binnen één uitvoering zicht- of hoorbaar is, worden gediskwalificeerd. Let wel: het uit meerdere takes kiezen van één volledige, ongemonteerde uitvoering is wel toegestaan, net als het combineren van (verder onbewerkte) audio en video van verschillende opname-apparaten.

Om iedereen de kans te geven mee te doen met Young, is deelname aan het summer camp gratis. Ook reiskosten worden vergoed. Young wordt mogelijk gemaakt met steun van particulieren, fondsen en het bedrijfsleven.